Sådan laver du en forretningsplan for værtskab

Tjen penge på din bolig ved hjælp fra disse fem Superhost-tips.
Af Airbnb den 19. jul. 2019
10 minutters læsning
Opdateret 7. jun. 2021

Højdepunkter

  • Opret en beskrivelse af din mission for at komme i gang

    • Se lokale opslag for at få inspiration

    • Lav et budget for at holde styr på dine værtskabsmål

    • Få en ven til at overnatte for at give feedback, inden din første gæst ankommer

    • Udforsk teknologi såsom apps og smartlåse, der kan hjælpe dig med at være vært

    Nick and Sarah Roussos-Karakaian er ægtefæller og et Superhost-team (@nestrs), der har forvandlet deres værtskab til fuldtidsvirksomhed i Columbus i Ohio. Efter at have slået deres kælder op på Airbnb i 2012, blev de grebet af det. Siden da, har de forvandlet det til deres drømmejob. Sarah er også medvært på podcasten "Thanks for Visiting," en ressource for både erfarne værter og nybegyndere. Her deler de deres viden og tips om, hvordan man starter en virksomhed op på Airbnb.

    Superhosts Nick og Sarah deler deres tips til, hvordan man kan lancere en bæredygtig og rentabel virksomhed på Airbnb.

    Sarah: "For os startede det i Queens i New York. Jeg var skuespiller. Jeg arbejdede også en hel del som bartender."

    Nick: "Og jeg var praktikant med en mastergrad i arkitektur, som knap nok kunne brødføde mig selv..."

    Sarah: "Og vi ønskede os begge virkelig vores egen ejendom, men vidste ikke hvordan. En dag så jeg dette lille hus – det var det mindste i kvarteret, og det var dyrt for os – men jeg var fast besluttet på at finde en måde at få det."

    Nick: "Med den rette finansielle indsigt, opsparing og hjælp fra familie lykkedes det os at få et lån."

    Sarah: "Og mens alt dette stod på, fandt jeg ud af, at min ven havde slået et værelse i sin lejlighed op på Airbnb, hvilket hjalp ham med at betale sin husleje i New York – det virkede helt vildt. Der var ikke mange, der kendte til Airbnb på det tidspunkt. Jeg fortalte Nick, at det var muligt at slå vores ejendom op, og han var tøvende – men jeg var nysgerrig. Vi sprang ud i det, og det var sådan, det startede."

    Nick: "Jeg kan huske, at jeg skrubbede toiletter og var så glad for at gøre det. Det betalte for vores boliglån, så jeg tænkte: 'Det er fantastisk! Hvordan kan vi gøre mere af det her?'"

    Sarah: "Jeg kunne bruge meget af min gæstfrihedserfaring fra mit arbejde på luksushoteller, og jeg var vild med det. Efter fire år som vært og boligejer i New York var vi så heldige at blive kontaktet af en udvikler, der ønskede at købe boligen med møbler og det hele."

    Nick: "Efter at have tænkt os grundigt om, lavede vi en lang liste med steder, vi kunne tage hen bagefter og kørte rundt i landet, hvor vi talte med de lokale, og vi ankom til Columbus i Ohio."

    Sarah: "At kunne blande indretning, gæstfrihed og fast ejendom – og have frihed til at træffe vores egne kreative valg – har været en drøm, der er gået i opfyldelse. Derfor er vi så ivrige efter at vise andre, hvordan de kan være vært."

    1. Begynd med en beskrivelse af din mission

    Sarah: "Før du går i gang, anbefaler vi, at du laver en beskrivelse af din mission til dig selv. Det skal være dit værdisæt og din ledestjerne, hvilket er særlig nyttigt på de tidspunkter, hvor du kan være i tvivl om en beslutning, eller hvilken retning du skal tage. Beskrivelsen af din mission kan hjælpe få dig på rette spor. Den fortæller dig også, hvordan du skaber din bolig."

    Nick: "Når du laver en beskrivelse af din mission, skal du stille dig selv et par spørgsmål:

    • Hvad motiverer dig?
    • Hvad er dine værdier?
    • Hvordan vil du drive virksomhed?
    • Hvad er din vision?
    • Hvad er dine mål?"

    Sarah: "Vores mission er at forvandle boliger, der er livsændrende. Og det prøver vi at huske i alt, hvad vi gør."

    2. Undersøg markedet

    Nick: "Før du kaster dig ud i det, er det vigtigt, at du researcher og ser på konkurrencen i dit område. Denne indledende research fortæller dig, hvordan du indretter, brander og markedsfører din egen bolig.

    • Tænk på din demografi. Hvem booker sandsynligvis et ophold hos dig? For os er Columbus for eksempel en universitetsby, så vi har udstyret vores boliger til besøgende forældre.
    • Vurder dine faciliteter. Tillader du kæledyr? Har du en parkeringsplads eller en pool? Er din bolig unikt indrettet? Alt, der gør din bolig lidt bedre, er en mulighed for også at opkræve mere.
    • Søg online , og se på andre Airbnb-opslag, hoteller og boliger til korttidsudlejning i nærheden. Hvad tilbydes der? Hvad tager de? Hvordan kan du adskille dig fra de andre?
    • Lav en prisstrategi. Brug Airbnb's værktøj Smart prissætning, som giver dig mulighed for at ændre dine priser automatisk mellem hverdage og weekender, for at hjælpe med at øge dine belægningsprocenter, når du kun lige er begyndt."

    3. Angiv en pris, der giver overskud

    Sarah: "Det er måske ikke særlig sexet, men det er supervigtigt at opstille et budget. Vi anbefaler, at du bruger et regneark og inddeler dine omkostninger i tre kategorier:

    Forudgående omkostninger: Dette er de indledende investeringer, du bruger på din bolig, før nogen bor i den såsom renovering, indretning, møbler og fotografering.

    • Brug tid på at investere i din indretning. Du behøver ikke at købe fra de dyreste detailhandlere eller have det mest luksuriøse af alting. Bare gør den indbydende. Gå i genbrugsbutikken, eller vær kreativ, og gør noget anderledes med farver eller et tema – det er ting, der tiltrækker folks opmærksomhed.
    • Vi beder altid førstegangsværter om at investere i komfortable madrasser, sofaer og sengetøj. Alle afprøver sengen, når de kommer ind på et hotelværelse, så sørg for, at din er god. Nogle gange får vi en 5-stjernet omtale kun på grund af sengen, og det er med til at øge din belægningsrate.

    Løbende omkostninger: Basisting, som gæsten bruger, og som skal genopfyldes, herunder toiletartikler, toiletpapir, papirhåndklæder, batterier og pærer.

    • Stiller du ekstra ting såsom flasker med vand eller kaffe til rådighed?
    • Lav en liste over alle de faciliteter, du har brug for, og sørg for, at du er tilfreds med de priser, du finder
    • Køb stort ind seks måneder ad gangen, og noter, hvor meget du har i et regneark
    • Når det kommer til ting som sengetøj, skal du huske at tage højde for, hvor mange gange du gerne vil købe det i løbet af året. Du skal altid sørge for, at du har pænt, rent sengetøj til din gæst.

    Vedligeholdelses- og administrationsomkostninger: Det dækker alt, hvad der er nødvendigt for at sørge for, at din bolig er sikker, varm og beboelig, herunder græsplæne, udendørs områder og udendørs opholdssteder. Vil du ansætte rengøringspersonale eller en medvært, så du har hjælp til at gøre klar til de næste gæster hurtigere?

    Læg disse tal sammen, og sørg for, at du er tryg ved dine investeringstal og dine realistiske mål. Hvis de ikke gør dig tryg, skal du måske spare lidt mere op på forhånd, så du kan skabe en bolig, du er stolt af."

    4. Tænk som en gæst

    Sarah: "Et af mine yndlingstips, som jeg deler med værter, er at invitere en ærlig og ligefrem ven til at bo på dit sted. Du har det hele tiden inde på livet, så du glemmer måske de ting, som en rejsende kan få brug for – såsom en tandbørste eller tandpasta – eller en fejl i designet, som du har overset. En ven kan hjælpe dig med at give feedback på de irriterende men vigtige detaljer. Det er ikke godt, hvis det er en betalende gæst, som påpeger dem."

    Nick: "Vi kan godt lide at inkludere en "Har du glemt noget?" kurv med toiletartikler og ting, som gæster kan få brug for i sidste øjeblik. For at få succes kræver det, at din virksomhed er bygget på gæstfrihed. Det er grunden til, at folk bruger de forskellige hotelkæder, som de kender – fordi de ved, hvad de kan forvente: Et sted, der føles, som om de er de første gæster, der nogensinde er ankommet der, håndklæderne er lagt omhyggeligt sammen, og de ved, at de kan stole på, at alle detaljerne er i orden – såsom at have en telefonoplader ved siden af natbordet. Du bør give dine gæster det samme serviceniveau, så de komme igen flere gange."

    5. Automatiser det

    Nick: "Det er en udfordring at være vært, men det er også anderledes nu, end da Airbnb lige var begyndt. Der er meget mere teknologi, værktøjer, ressourcer og support til at hjælpe dig med at organisere arbejdet og gøre livet som vært lidt nemmere."

    Sarah: "Når værter starter, anbefaler vi, at de tager sig af hele processen for hvert ophold: fra den første bookingbesked til at hilse på gæsterne til at gøre rent og gøre klar til de næste. Når du har forstået hele processen, kan du automatisere den på flere forskellige måder, for eksempel:

    • Webbaserede apps: Der er apps, du kan bruge (såsom IFTTT) til at programmere begivenhedsudløsere og forbinde digitale værktøjer. Når du f.eks. får en bookingbekræftelse i din indbakke, kan den sende en automatisk kalenderpåmindelse til dig, din partner eller en rengøringshjælp.
    • Smartlåse gør en stor forskel. Gæster kan modtage en unik kode, der kun gælder under deres ophold. De giver gæsterne mulighed for selv at tjekke ind, hvilket betyder, at vi ikke behøver at finde et tidspunkt, hvor vi kan lukke dem ind i lejligheden. Vi kan bare kontakte dem halvvejs inde i deres ophold.
    • Den traditionelle liste: Jeg har lavet en kvartalsvis tjekliste for hver bolig med de ting, jeg skal gøre i forbindelse med sikkerhed og vedligeholdelse, ting som at tjekke ovnfiltrene, sikre mig, at batterierne i brandalarmerne virker, feje under sengene. Jeg udskriver listen og hænger den i et skab – så hvis jeg besøger en ejendom, kan jeg se dens status for det pågældende år."

    Nick: "Det kræver hårdt arbejde at skabe en virksomhed på Airbnb. Men vi håber virkelig, at vi kan vise folk, at det er muligt at eje et hjem og gøre det på fuld tid – og at der er mere end én måde at gøre det på."

    Sarah: "Jeg var ved at skifte karriere, og jeg var skrækslagen ved tanken om, at jeg aldrig ville finde noget, jeg ville elske så meget som skuespil. Men Airbnb har ændret vores liv. Vi kan træffe vores egne kreative valg, være vores egne chefer – og det gør det bare så meget mere specielt."

    Nick: "Det giver os mulighed for at være fleksible og for at kunne nyde vores liv lidt mere. Vi håber, at du kan finde en måde at starte en virksomhed på Airbnb op og gøre den til din egen. Du kan finde os, hvis du har brug for flere råd."

    Held og lykke med at være vært.
    Nick og Sarah, Nestrs

    Højdepunkter

    • Opret en beskrivelse af din mission for at komme i gang

      • Se lokale opslag for at få inspiration

      • Lav et budget for at holde styr på dine værtskabsmål

      • Få en ven til at overnatte for at give feedback, inden din første gæst ankommer

      • Udforsk teknologi såsom apps og smartlåse, der kan hjælpe dig med at være vært

      Airbnb
      19. jul. 2019
      Var det en hjælp?